Google Shopping productfeed afgekeurd, wat nu?

Google Shopping productfeed afgekeurd, wat nu?

Wanneer je voor het eerst aan de gang wilt gaan met Google Shopping loop je vaak tegen verschillende problemen aan. Deze problemen kunnen soms vanuit het Merchant Center komen maar vaak ook vanuit de productfeed. Om hier iets meer inzicht in te geven vind je hieronder wat problemen en oplossingen:

 

shopping productfeed afgekeurd

Problemen vanuit de productfeed

Prijs
De productprijs die je communiceert op de website moet exact hetzelfde zijn als in de productfeed. Soms kan het voorkomen dat je vaak van prijs verandert, omdat je de concurrentie voor wilt blijven. Zorg er dan voor dat je productfeed dagelijks wordt upgeload en dat de juiste prijs wordt gecommuniceerd naar je productfeed.

Geen GTIN of MPN nummer?
Een ander veel voorkomt probleem is dat niet alle product altijd een GTIN of MPN nummer hebben, dit is voor Google Shopping wel verplicht. Hiervoor is de oplossing dat je een extra kolom toevoegt genaamd [identifier exists]. De kolom geeft aan of de product wel of geen ID heeft door middel van FALSE of TRUE. Hierdoor kun je wel op deze producten adverteren binnen Google Shopping zonder een geldig ID.

Productafbeelding
Veel productfeeds bevatten productinformatie die rechtstreeks vanuit de leverancier komt. Wat veel leveranciers doen is een watermerk verwerken in de afbeeldingen van hun merk product. Ditzelfde zie je ook vaak ondernemer doen die zelf de productfotografie doen. Dit mag niet vanuit Google Shopping en kan een reden zijn dat alles wordt af gekeurd. Verder is het sowieso niet verstandig om alle data één op één over te nemen van de leverancier, dit omdat de overige concurrenten dit vaak ook doen en je dus de zelfde titels, beschrijvingen en afbeeldingen hebt, dus geen onderscheid maakt.

Problemen vanuit het Merchant Center

Verzendkosten
Binnen het Merchant Center moet je aangeven of je verzendkosten vraagt en hoeveel. Wanneer je dit vergeet of niet doet wordt je niet geactiveerd op shopping.

Website verifiëren
Per Merchant Center account kun je een website toevoegen. Deze website kan wel meerdere productfeeds bevatten. Wat belangrijk is dat je deze website verifieert en claimd. Dit kun je gemakkelijk doen via webmaster tools of via Google Tagmanager.

Eén domein per account
Wanneer je in meerdere landen wilt adverteren zoals in België kun je dit gewoon met je shopping campagne. Dit doe je simpel weg door deze campagne te targeten op België. Maar wanneer je naast je .NL domein ook een .BE domein hebt, zul je extra Merchant Center account aanmaken. In het Google Merchant account kun je slecht één domein verifiëren. Wat handig is om te doen in een situatie dat je meerdere domeinen of website hebt is om een MCA te maken. Hierin kun je meerder account creëren onder één inlog.

Mocht je ook graag willen starten met Google Shopping of tegen bepalen problemen aan lopen met je productfeed of met je account instellingen, twijfel niet en neem contact op met Online Bastards!


onlinebastards