Automatische artikelupdates in Google Shopping

Automatische artikelupdates in Google Shopping

 

Het afgelopen jaar zijn de Google Shopping vertoningen flink toegenomen binnen de zoekopdrachten bij Google. Wanneer iemand zoekt op een artikel binnen Google worden er verschillende advertenties van dit product vertoond aan de hand van een afbeelding met prijs en productinformatie, dit zijn Shopping advertentie.

Steeds vaker behoren deze shopping advertenties tot de best renderende campagnes binnen het AdWords account. Een webshop zonder Google Shopping campagne is in 2015 ook niet meer weg te denken. Door deze verschuiving in Google adverteerland zijn er verschillende nieuwe richtlijnen bijgekomen waar je rekening mee dient te houden. Een aantal van deze richtlijnen heb ik al behandeld in mijn vorige blog.

Automatische artikelupdates
Een van de meest voorkomende problemen en voornaamste redenen voor opschorting binnen Google Shopping is de verkeerde productprijs en/of productbeschikbaarheid. Vaak komt het voor dat de productprijs in de productfeed niet overeenkomt met de prijs op de website of dat het product al is uitverkocht. Hierdoor loop je het risico dat Google de gehele productfeed afkeurt en je direct van Google Shopping gooit door middel van een opschorting. Heel vervelend en niet altijd terecht.

Regelmatig komt het voor dat je een kortingsactie doorvoert op je website en daarvoor de productprijzen aanpast. Omdat de productfeed vaak maar één keer per dag in het Google Merchant Center wordt upgedate, kan het voorkomen dat er één dag overlap zit. Hierdoor kan dus je productfeed een korte periode niet kloppen met de website. Voor dit probleem heeft Google de “automatische prijsupdates bedacht.

shopping automatische updates

Oplossing voor juiste prijs en beschikbaarheid?
Deze oplossing die de zogenaamde automatische prijsupdate heet, werkt als volgt. Wanneer de productprijs, maar ook de beschikbaarheid van de producten wordt opgemaakt in micro data kan deze Shopping tool de data herkennen en direct communiceren naar het Merchant Center. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is dit aan te zetten in je Merchant Center. Vervolgens heb je dan altijd per direct de juiste prijs en beschikbaarheid van je producten in je Shopping resultaten. Hierdoor zul je veel minder vaak offline komen te vallen, waardoor je nog betere resultaten zult behalen.


onlinebastards